Maand archief

Nieuws

Oktober 2017

Naast alle basisvakken zijn we begonnen met het eerste thema van wereldoriëntatie. We werken met ingang van dit schooljaar met de Kernconcepten van KPC. Dit zijn hele brede thema’s van waaruit de kerndoelen voor wereldoriëntatie behaald worden. Voor de leerkrachten én leerlingen blijft er binnen die thema’s veel vrijheid voor zelfontdekkend en onderzoekend leren. Het eerste thema is Tijd en Ruimte. Vanuit de ruimte zijn we steeds meer gaan inzoomen op onze eigen ruimte, dichter bij huis. We startten met een fantastische les van André Kuipers in de zeevaartschool. Daarnaast kwamen er twee ruimtewezentjes in de klas die vroegen of de leerlingen informatie wilden verzamelen over hun eigen zonnestelsel, de aarde en de ruimte om hen heen.
Vanuit redelijk gestuurde opdrachten konden kinderen hun eigen onderzoekje opstarten naar één van de planeten van ons zonnestelsel. Prachtige muurkranten en een dosis kennis waren het resultaat.

Bij het inzoomen op de aarde hebben we vooral gekeken naar de klimaten. Wat is er van invloed op de temperatuur? Hoe komt het dat het op de ene plek kouder is dan op de andere? Samen met groep 7/8 hebben de leerlingen onderzocht hoe het klimaat is op twee door henzelf gekozen plekken op aarde. Hiervan maakten ze een folder in Word, zodat de ICT vaardigheden ook geoefend werden.

September 2017

We zijn weer begonnen na een heerlijke zomervakantie. Dit jaar geen groep 4/5/6 maar een 5/6. We hebben de oude groep 6 dus uitgezwaaid en gaan met de rest verder. 18 leerlingen en twee juffen dit jaar. Of eigenlijk drie, want op dinsdagmiddag is juf Janneke in de klas.

We zijn het jaar gestart met allerlei activiteiten in het kader van de “Gouden weken”. Om goed met elkaar te kunnen samenwerken en leren is het belangrijk dat we de afspraken in de klas opnieuw bespreken, elkaar weer even leren kennen en ook dat de nieuwe juf iedereen goed kent. Daarom gaan we ook altijd aan het begin van het schooljaar op schoolreis. Dit jaar gingen we samen met groep 3/4 naar Sanjesfertier in Veenwouden. Foto’s hiervan staan onder het kopje ‘nieuws’.

Andere activiteiten die we ondernamen waren verschillende groepsopdrachten, we kregen een ‘dit ben ik-tas’ mee naar huis en praatten over het gebruik van What’s app in de les What’s happy.

 

 

 

Maart 2017

Na de voorjaarsvakantie startten we met een nieuw thema: Beroepen. Tijdens een gezamenlijke brainstorm met groep 4 t/m 8 verzamelden we heel veel beroepen. Deze beroepen konden we indelen in de verschillende economische sectoren, de primaire, secundaire, tertiaire en quartaire. ’s Middags kon iedereen meteen vragen naar het beroep van zijn of haar ouders en dit ook indelen in de goede sector. Dat is nog best lastig!

Kijken of er dubbele beroepen bij zitten

de dubbele kaartjes worden op elkaar geplakt

Indeling maken in de vier sectoren.

Vanuit dit thema zijn er verschillende activiteiten gedaan. We hebben les gehad van een kapitein die iets vertelde over het fenomeen tijd tijdens zijn werk. Zo leerden we over tijdverschillen, tijdzones, de evenaar, de poolcirkels en de stand van de zon in de verschillende jaargetijden.
In groepjes maakten we hier verhalen en tekeningen over.
Tijdens de tekenles gingen we aan de slag met het beroep architect. Naar aanleiding van een aflevering van Klokhuis tekenden we zelf huizen uit de Gouden Eeuw.
Tijdens de open week hielden we een beroepenochtend. Ouders konden meewerken in de klas op de manier zoals we die steeds vaker doen: met een groepje verzamel je informatie en vervolgens verwerk je dit op een manier die bij jouw groepje past. Deze keer was de opdracht: interview een ouder over zijn of haar beroep. Ouders hielpen eerst mee met het bedenken van de vragen, waren daarna onderwerp van het interview en konden vervolgens weer aansluiten bij de verwerking. Leerzaam voor zowel kinderen als ouders!

Deze diashow vereist JavaScript.

Februari 2017

In deze maand werkten we in het kader Wereldoriëntatie aan het thema de Zee. Om in de stemming te komen reden we met de strandbus van Chris Scheepstra naar het strand om te bekijken wat er allemaal in je op komt als je langs de zee rijdt. Dit leverde een hoop vragen op en iedereen ging met zijn of haar eigen leervraag aan de slag. In groepjes werd dit op hun eigen wijze uitgewerkt. Ook werkten we aan gedichten en schilderijen over de zee en bezochten we het Centrum voor Natuur en Landschap.

Deze diashow vereist JavaScript.

Op 9 februari kwamen er een aantal politieagenten op school om de fietsen van alle leerlingen te keuren. Werken de remmen, zitten er voldoende reflectoren op en heb je voldoende profiel op je banden. Deze en nog andere punten werden bij iedere fiets gecontroleerd.

Deze diashow vereist JavaScript.

 

Januari 2017

Nieuw jaar, nieuwe dingen te leren! Deze maand zijn we begonnen met een aantal nieuwe manieren van leren. Zo hebben we in onze groep naast het rekenen op papier en op de tablets ook verschillende spelletjes erbij gepakt. Spelleiders bereiden het spelletje voor en leggen de anderen uit hoe het werkt. Hierbij wordt mooi samengewerkt met de gehele groep 4/5/6.

 

 

December 2016

Deze maand stond natuurlijk in het teken van Sinterklaas en Kerst. Ook al is het mysterie rond de Sint voor een deel van de groep al opgelost, het blijft natuurlijk spannend. Groep 4 sloot tijdens de viering op 6 december aan bij groep 1/2/3 en met groep 5 en 6 werden surprises en gedichten uitgepakt. Op 6 december??? Zeker, we hadden dit jaar de eer om Sinterklaas officieel uit te zwaaien.

 

Kerstfeest vierden we in het Raadhuis. Maar ook op school hadden we een gezellige tijd met het maken van kerststukjes, het uitspelen van prentenboeken en bijvoorbeeld een kerstquiz in de klas. Samenwerken, overleggen, samen creëren waren vaardigheden die hierbij werden geoefend.

De winnaars!

 

 

November 2016

Lampionnen in groep 4/5/6

Ieder jaar is het weer een ‘dingetje’. Lampionnen. Vaak worden de prachtigste creaties voorbereid door leerkrachten, uitgeknipt door kinderen en in elkaar geniet door ouders. Vooral jonge kinderen kunnen dan heel eerlijk antwoord geven op de vraag of ze die zelf gemaakt hebben….
Zelf maken, zelf creëren, past binnen het concept Next Level. Waarbij kinderen uitgedaagd worden hun eigen creativiteit aan te boren en trots kunnen zijn op hun eigen proces. Want dat is waar het dan meer om gaat; het proces waarmee het product tot stand komt. Bedenken wat je gaat doen, wat je nodig hebt, hoe je het gaat aanpakken en aan wie je hulp gaat vragen als je er niet uitkomt. Hulp bieden en ondertussen ook nog je eigen lampion af zien te krijgen. Omgaan met ‘als het even niet zo goed lukt’. Allemaal zaken die zich een aantal middagen afspeelden bij ons in de klas. Aangezien ik wel een paar voorbeelden had laten zien, bleven de kinderen toch nog behoorlijk gericht op dat voorbeeld. Behalve bij één groep, want dat bleek te moeilijk. Zij konden het voorbeeld loslaten en echt zelf creëren. Je ziet mooie verschillen tussen groep 4 en groep 6. En je ziet trotse koppies. Misschien is het product niet zoals je ze op Pinterest ziet, maar deze lampionnen zijn wél zelf gemaakt!

Deze diashow vereist JavaScript.

 

September 2016

Op woensdag 21 september gingen we met z’n allen op schoolreis. We hadden een heerlijke, volle dag. Varen met de TS 3, een excursie op de Noordsvaarder en daarna met de taxibus naar Bornholm voor een welverdiende lunch. ’s Middags speelden we in het bos en hebben we gebowld. Als afsluiting nog een heerlijk ijsje. Een prachtige, zonnige dag waarop we elkaar weer een beetje beter hebben leren kennen.

 

Deze diashow vereist JavaScript.

 

Een nieuw schooljaar, een nieuwe groep

September 2016

We zijn weer gestart. Met een nieuwe groep en nieuwe juffen. In de eerste weken hebben we samen hele mooie afspraken gemaakt en de belangrijkste zijn eigenlijk dat we voor elkaar zorgen en dat we allemaal als doel hebben om onszelf te verbeteren. Elke dag een beetje erbij leren en elkaar hierbij helpen. Een heel mooi streven waar we elke dag ons best voor doen!
Ook de tablets zijn nieuw. Voor groep 4 helemaal nieuw en voor groep 5 en 6 zijn ze een stuk groter geworden. Dit werkt veel fijner. Maar naast het werken op de tablets leren we ook op hele andere plekken. Op het plein, in de natuur en soms even op een rustig plekje in de school met een kleiner groepje.

img_2542 Rekenen op het pleinimg_2545 Wereldoriëntatie in de natuurimg_2612 Groep 4 voor het eerst op de tabletsimg_2615 Instructie op een rustig plekjeimg_2621Kan het mooier?

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuws per mail

Vul je mailadres in om in te schrijven voor e-mail alerts

Voeg je bij 374 andere abonnees

Contact

Prinses Margrietschool
Dennenweg 4
8881CJ West Terschelling
Tel.: 0562 - 79 80 04
e-mail sturen

Kalender

oktober 2017

ma di wo do vr za zo
1
2
  • Mee-eetweek 12.00-12.15u Alle ouders
3
  • Groep 5/6 zwemmen
4
  • Start Kinderboekenweek
5
  • Plusklas
6
7
  • Zeelieden herdenking
8
9
  • Koffie ochtend in de hal. Gelegenheid vragen OR/MR
  • HVO groep 5 t/m 8
10
  • Groep 3/4 zwemmen
11
  • MR vergadering 20.00u
12
  • Plusklas
13
  • Afsluiting Kinderboekenweek
14
15
16
17
  • Groep 3/4 zwemmen
18
19
  • Plusklas
20
  • Studiedag 1, leerlingen vrij
21
  • Herfstvakantie
22
  • Herfstvakantie
23
  • Herfstvakantie
24
  • Herfstvakantie
25
  • Herfstvakantie
26
  • Herfstvakantie
27
  • Herfstvakantie
28
  • Herfstvakantie
29
  • Herfstvakantie
  • Herfstvakantie
30
  • Herfstvakantie
31
  • Herfstvakantie