Maand archief

Nieuws

Wat doen wij in groep 7/8?

Schooljaar 2019-2020

November

Maandag 11 november hebben we het nieuwe kernconcept Communicatie geopend met spelletjes en doe-opdrachten met alle kinderen van obs Prinses Margrietschool. Een superleuke start! En prachtig om te zien hoe kinderen elkaar helpen. In dit thema staan de volgende leerdoelen centraal: weten wat globalisering is en welke rol moderne media daarbij hebben gespeeld. Welke gevolgen heeft globalisering voor onze maatschappij. De kinderen leren dat je bij het overbrengen van een boodschap rekening moet houden met de belevingswereld en gedragscodes en verwachtingen van de ontvanger(s). Ze leren dat mensen soms aan een half woord genoeg hebben en dat heel veel uitleg soms toch tot misverstanden leidt.

Deze diashow vereist JavaScript.

In het teken van het NextLevelSchool project SPOT-ON hebben we met de groepen 4 t/m 8 gewerkt aan een werkstuk wat in op 10 december tentoongesteld wordt in de Blokhuispoort in Leeuwarden. De uitwerking is een eilander reliëf met hout uitgewerkt door gr 7-8 en daarbij interviews over onderdelen uit het reliëf door gr 4-5-6, zoals met een verkeersleider van de Brandaris en een medewerker van ‘t Behouden Huis. De werkstukken van alle NextLevel Scholen worden hier tentoongesteld!

Deze diashow vereist JavaScript.

Deze maand heeft de Terschellinger voorleeswedstrijd plaatsgevonden. In de groep de voorbereiding met de klassenfinale. Super dat er 6 kinderen hieraan hebben meegedaan! Uiteindelijk heeft een jongen uit groep 8 gewonnen. Op dinsdag 19 november was de finale in Het Raadhuis. Vijf kinderen van de eilander basisscholen deden mee. Een leerlinge van obs ‘t Jok is de winnaar geworden. Wij wensen haar veel succes in de ronde van Friesland!

Deze diashow vereist JavaScript.

Oktober

In deze periode stond ons Kernconcept Tijd & Ruimte centraal. We hebben met de kinderen gewerkt aan verschillende leerdoelen, zoals de belangrijkste tijdvakken in de geschiedenis, wanneer deze ongeveer plaatsvonden en door welke belangrijke gebeurtenissen of uitvindingen deze gemarkeerd worden.
Verder hebben we met rekenen gekeken hoe verschillende afstandsmaten zich tot elkaar verhouden en gewerkt met eenheden en maten.
De kinderen weten dat een kaart een schaalmodel is van de echte wereld en dat de schaal kan verschillen. Lln kunnen met een kaart overweg en kunnen coördinaten op een kaart lezen. 

De kinderen kregen het programma RED CROSS QUEST aangeboden door het Rode Kruis en de Brandweer Terschelling. Het idee en doel van de speurtocht is om zo veel mogelijk kinderen zelfredzaam te maken bij bijvoorbeeld een ongeluk of andere noodsituaties. Door spelenderwijs de vragen te stellen met veel interactie is het de bedoeling dat de kinderen met plezier leren goed te handelen bij ongelukken. De speurtocht wordt begeleid met een fictief verhaal. In het verhaal zit Bram bij Maya in de klas. Bram is stiekem verliefd op Maya en wil indruk op haar maken. Haar ouders zijn beide dokter dus Bram wil laten zien dat hij ook veel weet van Eerste Hulp Bij Ongelukken, EHBO, net als Maya’s ouders. Maar Bram weet nog niks van EHBO, de deelnemers moeten Bram helpen het hart van Maya te winnen door hem allerlei EHBO-vaardigheden te leren.

Deze diashow vereist JavaScript.

Tijdens de Kinderboekenweek hadden we een leesmarathon georganiseerd. De kinderen hadden allemaal een heerlijk leesplekje ingericht!

Deze diashow vereist JavaScript.

September

Vandaag met gr 7/8 op kamp gegaan naar Heeg. We kunnen terugkijken op een heerlijke eerste dag. Na aankomst natuurlijk eerst de kamers ingericht. Aansluitend bezoek gehad van meester Menno, in het kader van de Gouden Weken waarin groepsvorming centraal staat. Samen met hem een energieke en sterke start gemaakt van onze schoolreis!
Vanmiddag hebben we een survival gehad. Allerlei spelactiviteiten met als kers op de taart suppen en waterfietsen….en niemand heeft het droog gehouden!
Vanavond een heerlijk diner en vrije tijd. Daarna hadden twee leerlingen een Bingo georganiseerd met 5 rondes. Daarbij waren leuke prijzen te verdienen en de kinderen waren erg fanatiek.
Nu ligt iedereen lekker te slapen en morgen weer een nieuwe dag met kanoën en zeilen op het programma!

Dag 2 van ons superkamp! We begonnen de dag met een stevig voedzaam ontbijtje. Vervolgens zijn we aan het kanoën geslagen. Dit ging bijna helemaal vlekkeloos tot juf Anouk een leerling bij het te water laten om liet kieperen. Hierna een prachtige tocht gekanood in Heeg en omgeving. Ook dit kwam weer goed. Na een lekkere lunch zijn we gaan zeilen. De groep was verdeeld over drie boten. We hebben ontzettend gaaf gezeild op het Heegermeer! Zeilen maakt hongerig en snel omgekleed, even later naar de eetzaal gegaan en genoten van een Mexicaanse maaltijd!
Daarna even de tijd om te bellen, te appen met het thuisfront. Ook de voorbereidingen voor de Bonte Avond werden getroffen. Wat hebben we met elkaar genoten, de Bonte Avond was een feestje. Wat zijn we trots op onze kanjers die alle activiteiten, spelletjes en catering zelf hebben verzorgd! Nu ligt iedereen na een drukke supergezellige dag in dromenland, tot morgen!

Vandaag dag 3 van onze schoolreis. Wat een slaapkoppen vanmorgen, niemand was voor half acht wakker! Een heerlijk ontbijtje gegeten met warme broodjes, eitjes en nog veel meer lekkers op het buffet. Daarna hebben we de kamers opgeruimd, bedden afgehaald en alles in de koffers gedaan. Vervolgens stond er een speurtocht op het programma door Heeg en die hebben we in vier groepjes gelopen. Natuurlijk kwamen we een hele leuke souvenirshop tegen waar het geld werd uitgegeven. Terug bij de StayOkay hebben we de lunch genuttigd en was er nog vrije tijd totdat Jan Ots de buschauffeur ons weer kwam ophalen. Een hele rustige busreis, zouden ze allemaal dan toch een beetje moe zijn? We kunnen met elkaar terugkijken op een superfijn schoolreis. Wat is het fijn dat we dit met elkaar aan het begin van het schooljaar mogen beleven om zo verder te groeien tot een groep leerlingen die op elkaar past en klaarstaat voor elkaar! Trots op dit groepje hoe ze dit nu al doen: gewoon KANJERS 😊!

Deze diashow vereist JavaScript.

Augustus

De 26ste zijn wij met de kinderen gestart. De eerste weken zijn onze ‘gouden weken’ waarin groepsvorming centraal staat. Hiermee zetten wij in om met elkaar te groeien tot een dynamische en betrokken groep waarin leerlingen met aandacht voor zichzelf en hun omgeving leren functioneren. We bereiken dit door met elkaar het gesprek aan te gaan en spelactiviteiten in te zetten, zoals zichtbaar in de foto’s. Hier speelden we het spel Levend Stratego in het bos.

Deze diashow vereist JavaScript.

Woensdag heeft Menno Tuik (Bureauweerbaarheid) het programma ‘Reis van de Held’ aan de kinderen aangeboden. Hierin stonden diverse oefeningen centraal met als doel bewustzijn te ontwikkelen wie je wilt zijn, wat zal leiden tot zelfreflectie. Het ‘Challenge Day’ effect draagt bij om eigen keuzes te leren maken en een saamhorigheidsgevoel te ontwikkelen. Met elkaar kunnen we terugkijken op een inspirerende dag. De openheid en steun die de kinderen elkaar gaven was hartverwarmend. In de komende tijd zullen diverse spelactiviteiten en energizers worden ingezet, zodat de kinderen en leerkrachten verder kunnen groeien tot een hechte groep!

Deze diashow vereist JavaScript.

Schooljaar 2018-2019

Juli

Maandag 1 en dinsdag 2 juli heeft groep 7/8 genoten van een heerlijke schoolreis op ons eigen eiland! Op de fiets eerst een ‘toeristische route’ naar de tennisbaan. Als start een tennisclinic bij tennisclub TOW. Tennisleraar Menno met hulp van Lynn boden een programma aan: eerst spelletjes om te oefenen en als afsluiting wedstrijden spelen. Daarna naar het Duinmeertje van Hee waar we Levend Cluedo (bosspel) hebben gespeeld. En daar hebben we ook genoten van een heerlijke lunch die bereid werd door een aantal ouders. In de loop van de middag gingen we naar de StayOkay. ‘s Avonds een super Bingo en aansluitend het Weerwolvenspel met meester Lennard. Een nacht slapen in de StayOkay was een belevenis voor de kinderen! De volgende dag speelden we het toffe spel Archery Tag van MooiWeer. Bij de jachtaven hebben we geluncht die bereid werd door een aantal ouders. En als laatste activiteit zijn we gaan klimmen in het Klimbos van SportEvents. Al met al een sportief schoolreisje. En mooi om te zien hoe de kinderen met elkaar omgaan en samenwerken!

Deze diashow vereist JavaScript.

Juni

Dinsdag 25 juni vierden juf Lotte en juf Ineke hun verjaardag.  Met z’n allen een sportieve start met de gymnastiekles: slagbal met hindernissen en keepertrefbal. Aansluitend in de klas zingen. Juf Lotte had een escapespel gemaakt waarbij allerlei codes verzameld moesten worden in groepjes. Toen alles was opgelost, kon de kist worden geopend en daar zat de traktatie in. Verder hebben we nog meer spelletjes gespeeld, zoals het schuilnamenspel, het voetbalspel en Party&Co. Wat een heerlijk feest hebben we met elkaar gehad!

Deze diashow vereist JavaScript.

Maandag 24 juni had gr 7/8 een strandexcursie bij Paal 8. En wat een prachtbegin van de dag op een zonovergoten strand! Op het strand hebben de kinderen als ‘woordvoerders van de natuur’ de natuur ontdekt o.b.v. Feline en Wanda. De kinderen weten nu bijvoorbeeld wat biestarwegras en een gemshoornworm is. Verder hebben de kinderen vogels gespot met de verrekijker, zoals de aalscholver, de drieteenstrandloper en de mantelmeeuw. Aan het einde van de excursie stond het sleepnetvissen centraal. Met z’n allen langs de kustlijn gelopen, Wanda liep in zee en nam het net mee. Staatsbosbeheer Terschelling bedankt voor de fijne ochtend!

Deze diashow vereist JavaScript.

 

Oerol begon 14 juni, en zoals voorgaande jaren droegen ook onze kinderen weer een steentje bij. Jörgen en Hugo zijn in de groepen 4 t/m 8 geweest om hun muziek- en dichtkunst met ons te delen. Vervolgens zijn zij met de kinderen gaan brainstormen over klimaatverandering en wat dit voor gevolgen heeft voor het eiland Terschelling. ‘Wat zou het eiland voelen en denken…?’ Deze brainstormsessie kreeg een vervolg door de gedachten om te zetten in zinnen, die te verwerken in een gedicht en het gedicht op een poster te plakken en te illustreren met drukinkt. De posters waren te zien tijdens  Oerol op de Westerkeyn.

Deze diashow vereist JavaScript.

Mei

Door de gemeente Amsterdam en Veiligheid.nl is het lesprogramma ‘Doe iets!’ ontwikkeld over Cyberpesten, i.s.m. diverse organisaties. Gastspreker Barbara Willemsen was hierbij betrokken vanuit de organisatie Motiv-ICT Security. Groep 7/8 heeft woensdag gewerkt met de digibordles en de bijbehorende VR-brillen. De leerlingen weten wat cyberpesten is en hebben ‘ervaren’ via een virtuele wereld wat de gevolgen kunnen zijn. Bovendien zijn ze zich bewust geworden wat het betekent als je kiest voor een verdedigende rol. Mooi om te horen van onze leerlingen hoe zij onder woorden kunnen brengen welke keuzes zij willen maken om cyberpesten te voorkomen!

Deze diashow vereist JavaScript.

April

De meivakantie staat voor de deur. Afgelopen weken hebben we gewerkt aan het project over de Tweede Wereldoorlog. De kinderen hebben het leven van Anne Frank in tijdvakken verdeeld en uitgewerkt. Hier hebben we een tentoonstelling van gemaakt. Daarnaast hebben de kinderen een onderwerp uitgewerkt over wat zij wilde weten over de oorlog. Een eigen onderzoeksvraag vastgesteld en op eigen wijze vormgegeven en een presentatie bedacht voor klasgenoten.

Deze diashow vereist JavaScript.

De kinderen werken aan persoonlijke doelen en werken onderzoeksvragen uit, zoals: presentatie geven en klasgenoten toneelstukjes laten bedenken, een gymspel bedenken en zelf uitvoeren, samenwerken om antwoord te krijgen op een onderzoeksvraag, van ijslolliestokjes poppetjes maken en een verhaal mee bedenken. Hieronder een een aantal foto’s die hiervan een mooie weergave zijn.

Deze diashow vereist JavaScript.

De trainingen voor de roeiwedstrijd van de Terschellinger basisscholen zijn in volle gang op het Duinmeertje van Hee. Van de Prinses Margrietschool doen maar liefst 3 teams mee en onder begeleiding van ouders wordt er hard getraind. De leerlingen zijn gemotiveerd en zien uit naar 24 april!

Deze diashow vereist JavaScript.

Met de groep hebben we meegedaan aan de ‘Week van het geld’. Jacoba Haan, mederwerker van de Rabobank, heeft een gastles verzorgd. Zij heeft met de groep de cash-quiz gespeeld. De leerlingen hebben allerlei tips gekregen en nagedacht over hoe zij verstandig kunnen leren omgaan met geld. Zie foto’s.

De schoolvoorstelling van 27 maart is net achter de rug. We kunnen terugkijken op een fantastisch optreden opgevoerd door alle leerlingen van onze school! De leerlingen van groep 7 & 8 hebben op betekenisvolle wijze samengewerkt. De scenes hadden ze zelf vormgegeven door een draaiboek te schrijven. De leerkrachten stuurden hierbij het proces aan. De decorstukken zijn ook met elkaar gemaakt. Alle scenes van de groepen sloten op geheel eigen wijze op elkaar aan en hierdoor werd het verhaal van de Kleine Wolk die op reis ging zichtbaar. Wat is het fijn voor de leerlingen dat ze zoveel lieve en mooie complimenten hebben ontvangen van het publiek!

Wat een heerllijke, zonnige Boomfeestdag 2019 met gr 7&8! Opdrachten uitgevoerd en daarna boompjes geplant bij de SBB schuur in Lies. Zo leuk: het is echt het ‘Prinses Margrietbosje’ geworden. Voor de grap hebben de kinderen de boompjes een naam gegeven: Thirza, Jesse, Maria,etc. SBB Terschelling bedankt voor het leuke programma voor de kinderen! Zie bij de foto’s voor een impressie van deze ochtend.

Maart

Volgende week staat de Boomfeestdag gepland. We gaan met de leerlingen naar de Staatsbosbeheer schuur in Lies om o.b.v. SBB Terschelling een educatief programma te volgen en bomen te planten.

De maand maart staat in het teken van de schoolvoorstelling.
Een kleine wolk ontstaat in de woestijn. Het is er warm en de wolk is helemaal alleen. Hij wil op reis. De wind neemt hem mee. Eerst over Afrika, vervolgens over andere werelddelen. De wolk ontdekt dat overal verschillen zijn en er niet altijd even goed voor de aarde wordt gezorgd. Ook merkt de wolk dat hij niet altijd een wolkje blijft. Zo maakt hij kennis met mede-wolken. Samen kunnen ze regenen en sneeuwen. Zijn vriend de wind blijft niet altijd bij hem. Maar gelukkig vinden ze elkaar weer en komt de wolk uiteindelijk terug in de woestijn.
De basis van de voorstelling is een vooraf uitgewerkte verhaallijn, gebaseerd op het prentenboek ‘Kleine wolk’ van Bard Bothe. De verhaallijn wordt uitgespeeld door Kleine Wolk en Wind en verteld door de Verteller. Alle scenes in de voorstelling zijn bedacht door de leerlingen zelf. Ook is er veel samenwerking tussen de verschillende groepen. Zo maken een aantal leerlingen uit onze groep een dans voor de kleuters en begeleiden hen daarbij. Verder hebben de leerlingen van onze groep zich verdeeld over twee groepen en bereiden een eigen scene voor. Ze schrijven zelf het draaiboek. Het is prachtig dat de leerlingen hierbij dus samen het proces vormgeven: overleggen, geven en nemen, samenwerken om met elkaar tot een geweldige presentatie te komen. Zie ook foto’s.

De voorbereidingen voor de roeiwedstrijd bij het Duinmeertje van Hee zijn in gang gezet. De roeisloepen krijgen een opknapbeurt! De leerlingen hebben zich inmiddels opgegeven en binnen afzienbare tijd zullen de trainingen gestart worden.

Januari

Sinds dit jaar werken we in de groepen met MijnRapportfolio. Hierin worden persoonlijke doelen vormgegeven en documenten van de leerlingen zijn opgenomen. In MijnRapportfolio wordt de ontwikkeling van de leerling zichtbaar gemaakt door het overleg tussen leerling en leerkracht. Hierdoor is er ook sprake van het ontwikkelen van zelfreflectie bij de leerling. In MijnRapportfolio ontstaat ruimte om een brede ontwikkeling van de leerling te volgen. De leerlingen zijn enthousiast over dit systeem!

Deze diashow vereist JavaScript.

November 

Deze maand heeft de week van de Mediawijsheid centraal gestaan. De Week van de Mediawijsheid vraagt aandacht voor kritisch, leerzaam en vooral positief mediagebruik. Deze campagneweek wordt elk jaar georganiseerd. Een vast onderdeel van de Week van de Mediawijsheid is de serious game MediaMasters. De interactieve game MediaMasters bestaat uit een reeks spannende opdrachten waardoor leerlingen kennismaken met de kansen en de gevaren van media.

September

We zijn gestart met de ‘Gouden weken’, dit houdt in de verbinding zoeken om elkaar te ontmoeten en een goede sfeer neer te zetten. Om dit te bereiken, worden er veel spelactiviteiten ingezet. Het is mooi om te zien dat de leerlingen van en met elkaar leren, zoals met het ‘voetbalspel’ waarbij een leerling een voetbal maakt van zijn gezicht met de handen op de wangen. Twee klasgenoten die ernaast staan vormen met 1 hand op het gezicht een doelpaal. De leerling met de bal ‘schiet’ de bal op tempo naar een ander. De leerlingen beleven aan dergelijke activiteiten ontzettend veel plezier met elkaar! (zie foto’s)

Vorige week hebben we een fantastische belevenis meegemaakt: de expeditie naar de Boschplaat. u kunt bij het nieuws van september lezen wat wij hebben gedaan.

De opening van het nieuwe schooljaar staat deze week centraal. De leerlingen hebben met elkaar een mooie invulling gegeven aan wat zij aan hun ouders willen laten zien: een toneelstuk, uitleg over Snoopy van de dag (=onopgemerkt complimenten geven door een leerling aan klasgenoten), Escher vogels maken en het voetbalspel spelen. Tevens hebben twee leerlingen tijdens de opening aan alle genodigden de plannen van onze groep gedeeld. Dit alles sluit aan bij ons kernconcept Binding. Trots kunnen we als groep zijn op de samenwerking!

Nieuws per mail

Vul je mailadres in om in te schrijven voor e-mail alerts

Voeg je bij 392 andere abonnees

Contact

Prinses Margrietschool
Dennenweg 4
8881CJ West Terschelling
Tel.: 0562 - 79 80 04
e-mail sturen

Kalender

november 2019

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30