Maand archief

Nieuws

Schooljaar 2020-2021

U kunt ook berichten bekijken op onze Facebook pagina (prinses margrietschool terschelling).

April

Samen spelen

Deze diashow vereist JavaScript.

Voorbereidend schrijven

Deze diashow vereist JavaScript.

 

In de week van 12 april stonden er iedere dag activiteiten gepland voor de voorbereiding op het Oerol Project.
Oerol project dag 5: ‘Partij voor Hoofdzakelijk Buitenspelen’ wij horen erbij! Vandaag een route gewandeld waarbij we luisterden naar de verstopte geluiden die de kinderen deze week verzamelden. Wat een heerlijke dagen hebben wij gehad. Tamar en Sara bedankt!

Deze diashow vereist JavaScript.

Oerol project dag 4: Rustdag. Zoveel gedaan en beleefd. Dan nu tijd voor even echte rust. In de midden en bovenbouw een yoga les via het digibord. In de onderbouw iets kleiner gemaakt. We hebben op heel zachte muziek, op ons kleedje, op heerlijke plekjes in de klas geluisterd naar een droomverhaal. Sommige kinderen waren bijna echt vertrokken naar dromenland. Daarna hebben we er over getekend en nog een paar echte yoga oefeningen gedaan. Superdag! Morgen de afsluiting!

Deze diashow vereist JavaScript.

Oerol project dag 3: Met de rugzakken op gingen wij met Tamar en Karlijn op pad naar Doodemanskisten. Ons doel was: onderzoek doen naar geluiden in de omgeving en in ons hoofd!

Deze diashow vereist JavaScript.

Oerol project dag 2: Vandaag hebben we het gehad over rugzakken: de spreekwoordelijke rugzakken. De kinderen tekenden daarom een rugzak en stopten daar dingen in die je maken tot wie je bent. Bijvoorbeeld waar je geboren bent, wat je lievelingsspel is en op wie je lijkt. Dit mochten de kinderen doen door middel van schrijven of tekenen.

Deze diashow vereist JavaScript.

Maart
Wat heerlijk dat we weer met Staatsbosbeheer Terschelling op pad mochten!
Wat hoort er allemaal bij de lente? Lekker zelf rondspringen, rollen en blaten als echte lammetjes. Daarna hebben we in groepjes lente schilderijtjes gemaakt. We leerden over wat de functie is van dennenappels en waarom ze verschillend zijn. We hadden een hele fijne middag!

Deze diashow vereist JavaScript.

Wat een heerlijke dag!! Na de 1 april grappen vanmiddag samen met de paashaas op stap en eieren gezocht in het duin. En het gouden ei is gevonden door een leerling van groep 7. Ook vandaag heerlijke broodhaantjes gemaakt, broodzakjes versierd en thuis smullen maar!

Deze diashow vereist JavaScript.

In de onderbouw kregen wij in het kader van het kernconcept Materie een prachtige voeldoos gemaakt door groep 4 en 5. Spannend!! Wat zou er in zitten? En dan niet mogen kijken maar alleen voelen. Nog spannender! We mochten allemaal 3 dingen noemen en beschrijven. Is het groot, klein, hard of zacht? Wat denk je dat het is… en waar is het van gemaakt? Prachtig om te zien hoe er steeds meer details gevoeld werden. Daarna hebben we gekeken of het klopte wat wij gevoeld hadden. Er werden onderzoeksvragen geformuleerd: Waar is het van gemaakt en hoe is het gemaakt? Daar gaan we de komende weken een antwoord op proberen te vinden.

Deze diashow vereist JavaScript.

Februari

Een week om niet snel weer te vergeten. Wat een fijne week weer na de thuiswerk-periode. De fietsen werden ingeruild voor sleetjes tussen de fietsenrekken. Kou, ontdekken, verwonderen, sneeuw, ijs, smelten, water, warm aankleden, sleeën en nog veel meer. Wat hebben we in de onderbouw ervan genoten op school!

Deze diashow vereist JavaScript.

Leren moet je DOEN! En dat is wat wij deden vandaag. Groepsopdrachten, leerzame spellen, lekker (buiten) spelen. Wat een fijne start!

Deze diashow vereist JavaScript.

Januari

De digitale wereld is ook in deze crisistijd een belangrijk en succesvol (!) onderdeel in de leefwereld van onze leerlingen.

Zo biedt de Prinses Margrietschool onderwijs op maat voor individuele kinderen via adaptieve (online) lesmethoden, zoals Snappet, Rekentuin, Taalzee en Words and Birds en Pluspunt Rekenen.
Op deze manier is veel oefenmateriaal beschikbaar en geven wij feedback op maat, bijvoorbeeld als het kind nog meer oefenstof of uitleg nodig heeft.
En via MS Teams krijgen de kinderen nu hun leesinstructies van de eigen leerkracht.
Daarbij vinden wij de interactie met de kinderen van groot belang, zo worden in online gesprekjes vragen gesteld om het kind te motiveren en hen uit te dagen om zich te ontwikkelen. Want wat nu niet op school kan vanwege de coronacrises, organiseren wij online in het thuisonderwijs. Met succes, daar zijn wij echt trots op!

Deze diashow vereist JavaScript.

December

Vrolijk Kerstfeest en een heel gelukkig Nieuwjaar namens alle kinderen én juffen van de Prinses Margrietschool!

Deze diashow vereist JavaScript.

Op Facebook staat een bericht over de opening van ons nieuwe kernconcept: Binding. De foto’s die we vanmiddag hebben gemaakt van de opdracht die de kinderen hebben gedaan zijn zo gaaf en delen we graag!

Groep 1 t/m 4 heeft schilderijen van Vincent van Gogh nageschilderd. Hierbij hebben ze gelet op de beroemde ‘streepjes’ methode.
Groep 5 t/m 8 hebben gewerkt met clair-obscur. Ze hebben goed gekeken naar composities op bekende schilderen van Rembrandt van Rijn en Johannes Vermeer en hebben die life nagemaakt. Daarvan hebben ze foto’s gemaakt.
Als klap op de vuurpijl hadden ze een verrassing in petto: de juf werd de klas uit gestuurd. Bij terugkomst hadden ze met elkaar de Nachtwacht nagespeeld! Wat zijn wij trots op onze kinderen!

Deze diashow vereist JavaScript.

November

Wat hebben we weer heerlijk gewerkt over de herfst!
We hebben eerst geïnventariseerd wat we al weten over de herfst en wat daar allemaal bij hoort. Daarna hebben we met onze groep 1,2,3 leervragen bedacht, bv. Hoe kan het dat de blaadjes van de bomen vallen? Waarom leggen dieren een wintervoorraad aan? En waarom wordt het vroeger donker? Zijn er eigenlijk ook speciale herfstbloemen?
We hebben samen een herfst tafel en ontdekhoek gemaakt, gerekend met kastanjes en bladeren verzameld en gesorteerd op vorm en kleur. Natuurlijk zijn we ook heerlijk naar het bos geweest. Wat was daar veel te ontdekken over de herfst. We hebben gezocht van welke bomen de blaadjes waren afgevallen en met een spiegeltje onder de hoed van de paddenstoelen gekeken. Wat waren er veel! Er lagen ook plakjes en stukjes van boomstammetjes. Op die plakjes konden we heel goed tellen hoe oud een boompje was. Die lijnen heten jaarringen. Onze schatten hebben we meegenomen naar school voor onze bouwhoek. Nu konden we nog mooier een kabouterbos bouwen met trappetjes van de boomplakjes.
We hebben “h” van herfst gemaakt en de “p” van paddenstoel. Met die letters konden we allemaal woordjes over de herfst bedenken en rijmen.
Ook knutselden we een spin en leerden daar een versje en een liedje over. In dat liedje maakten we met een klas een web van wol. Van klei maakten we een egeltje en ook nog een mooie hanger van een dennenappel. We maakten lampions van papier maché , luisterden naar het verhaal van Sint Maarten en leerden een heel mooi nieuw Sint Maarten liedje van juf Sandra.
Ook hebben we een prachtige levensechte “seizoens” boom in wording in de gang. Juf Tessa maakt hem steeds mooier met echte stukjes schors op de stam. Aan de takken kunnen we werkjes van de kinderen hangen.
Deze week ronden we het thema af. Eigenlijk hadden we nog wel een hele poos kunnen doorwerken over de herfst, zoveel was er te ontdekken.
Maar ja, we gaan nu ook wel weer een hele spannende gezellige periode in waar we werken rond Sinterklaas. Daar moet natuurlijk ook wel een speelgoedwinkel voor worden ingericht. En een inpakcentrale. Het bruist alweer van ideetjes voor allemaal leuke activiteiten.
Maar daarover horen jullie de volgende keer.

 

Natuurmandela’s
Wat hebben we een gezellige middag gehad! De kinderen van groep 6-7-8 hadden als huiswerkopdracht spullen verzamelen in het bos. Zij hebben die spullen meegenomen om samen met ons herfst Mandela’s te maken. Dat vonden wij erg leuk!

Deze diashow vereist JavaScript.

Sint Maarten

We hebben prachtige lampionnen gemaakt, wat zijn we trots! Op woensdag 11 november hebben we eerst een proefrondje gelopen. Wat vond iedereen het in het dorp leuk om onze liedjes te horen!

Deze diashow vereist JavaScript.

September

Vandaag is de Kinderboekenweek gestart. Vanmorgen zijn we in de leestentjes heerlijk voorgelezen door de kinderen van groep 5-8. Na de pauze kwam Ria Bergsma langs met een hele boel boeken in de kring. De kinderen mochten daaruit een boek kiezen die ze leuk leken en daar even uit lezen. Ze vertelde ons over de bibliotheek en dat je daar ook je eigen boekjes mag uitkiezen.
We leerden over verschillende soorten boeken en Ria las ons voor uit het boek van Beer in de bibliotheek. De kinderen kregen een voorleesgids mee naar huis en een kleurplaat van de Kinderboekenweek.
Kom eens langs bij de bibliotheek in Midsland! Tot 18 jaar kan uw kind gratis lid worden van de bibliotheek.

Deze diashow vereist JavaScript.

Lezen is ontzettend belangrijk. Niet alleen is ‘lekker’ lezen en genieten van boeken fijn, maar goed kunnen lezen is nodig bij alle vakgebieden.
Het stimuleren van het lezen is belangrijk. In de onderbouw begint dat met voorlezen en samen boekjes bekijken. Dat doen we op school, maar ook thuis kunt u dat met uw kind doen. Voorlezen stimuleert het inlevingsvermogen, de liefde voor boeken en lezen. Het versterkt de relatie tussen voorlezer en kind. Het werkt rustgevend, verhoogt de schoolresultaten en draagt bij aan het zelfvertrouwen. Ook verhoogt het de concentratie en dat kinderen zich beter kunnen uiten.
Hoe meer de kinderen lezen en hun woordenschat vergroten, hoe makkelijker het leren en lezen voor hen wordt.

Augustus 

We gaan nu al bijna 3 weken weer naar school. En wat is het fijn iedereen weer te zien!

De eerste weken op school worden ook wel “gouden weken” genoemd. En deze zijn zeker óók in de onderbouw belangrijk. Want naast alle regeltjes en routines ( gewoontes van de dag)is het zo belangrijk dat wij een gezellige, hechte groep worden, waarin iedereen op elkaar kan vertrouwen en waar wij eerlijk kunnen/ durven zijn.

We leren die eerste weken vooral dat iedereen dingen heeft waar hij/zij heel goed in is, maar ook dingen waar je iets minder goed in bent. Dat fouten maken mag, want van proberen kan je leren. Dat iedereen erbij hoort in de klas en dat wij elkaar helpen. Maar ook: De ruimtes en materialen, daar zijn wij met elkaar verantwoordelijk voor.

En wat een pareltjes en smeltmomenten leveren die weken ons op. Geweldig!

Het Kernconcept waar wij dit schooljaar mee starten is Macht en Regels. En welk thema past daar beter bij in de onderbouw dan Agent en boef!

Spannend en genieten voor de kinderen. Boef haalt wel hele domme streken uit. Hij kan echt nog niet opruimen en maakt er een bende van in de klas. Steelt lijm en plakt daar van alles en iedereen mee vast. En van een lijmwerkje in onze klas maakt hij een puinhoop. Wat een geluk dat onze kinderen al die dingen al wel goed weten. En zo worden de regeltjes en routines geboren en worden ze samen met de kinderen tot afspraken van ons allemaal gemaakt. Gelukkig zorgt agent er iedere keer voor dat alles weer goed komt.

De komende weken werken we zeker nog aan dit thema, want er valt nog zoveel te beleven en te leren met agent en boef. Er komt een politiebureau met gevangenis en natuurlijk allerlei spullen voor het rollenspel.

En dus kwam dat prachtige verkeersplein wel helemaal als een cadeautje. Daardoor kunnen wij nog beter schakelen met agent en boef naar het verkeer. Want ook daar zijn natuurlijk allemaal regeltjes nodig. Heerlijk om te zien hoe alle kinderen van groep 1,2,3 hun inbreng hebben; ieder op zijn eigen niveau. Want: Wij spelen en leren van en met elkaar.

 

>>>Schooljaar 2019-2020<<<

Juni

Wat is het fijn dat alle kinderen weer op school zijn! Op het schoolplein samen buitenspelen en hoe fijn is het dat de kinderen van onze groep de grote kinderen weer ontmoeten: ‘Wat leuk je weer te zien!’, ‘Wat ben je gegroeid!’ en ‘Zullen we samen voetballen?’

Hieronder in de foto’s is te zien dat de kinderen volop genieten en leren in onze groep 1-2-3. Deze prachtige werkwijze garandeert een hoge kwaliteit van onderwijs waar wordt ingespeeld op wat het kind nodig heeft en wordt uitgedaagd, betrokkenheid tussen kinderen ertoe doet en eigenaarschap van iedere leerling wordt vergroot!

 

Deze diashow vereist JavaScript.

Maart

Bulgaarse armbandjes.

Vandaag kwam Hristo binnen met voor alle kinderen een armbandje. In de kring hebben we het even gehad over Bulgarije en waarvoor deze armbandjes zijn. De kinderen vonden het erg leuk en lief. Even geprobeerd om hier wat meer over te kunnen vinden. Klik hier voor meer informatie.

Heel erg bedankt Hristo!

Deze diashow vereist JavaScript.

Februari

De opening van het kernconcept Groei en Leven vond eind februari plaats. Op de foto’s zijn de kinderen druk in de weer met bouwen van het skelet van het menselijk lichaam en natuurlijk worden er verbandjes bij de knuffels aangelegd!

Deze diashow vereist JavaScript.

Kerstkaarten brengen bij de Stilen                                 19 oktober 2019

Vanmorgen gingen we met groep 1/2/3 naar de Stilen. We hadden zelf Kerstkaarten geknutseld op school. Deze gingen we brengen bij de ouderen in de Stilen. We zongen kerstliederen en hebben alle ouderen een Kerstkaart gegeven. Wat een fijne ochtend.

Deze diashow vereist JavaScript.

 

Staatsbosbeheer 7 oktober 2019

Maandagmiddag werden we opgehaald door Feline van SBB. Eerst gingen we het hebben over de herfst en wat je het mooiste vindt aan deze maand. We kregen het over dieren die voedsel verzamelen. We mochten zelf even egels zijn die hun wintervoorraad verzamelden. Daarna gingen we kijken bij elkaars verzamelde voorraad. Appels, bramen, bessen, munt, rozenbottels en nog veel meer. Deze wintervoorraad moest vervolgens goed verstopt worden tegen andere dieren. We deden vervolgens nog een leuk spel. De gaai kan heel goed eikels verstoppen. Twee kinderen waren gaaien en die moesten de eikeltjes te pakken zien te krijgen. Een heerlijke middag in de natuur.

Deze diashow vereist JavaScript.

 

Schoolreis 19 september 2019

’s Ochtends kwamen de kinderen prachtig verkleed op school. In de kring hebben we gekeken wie in hetzelfde sprookje thuishoorden. Juf Janneke heeft het sprookje Sneeuwwitje voorgelezen. Daarna zijn we met de bus naar Formerum gegaan. Aangekomen bij Camping Nieuw-Formerum hoorde we ineens iets in het bos. We gingen met zijn allen kijken. Tjebbe keek bovenaan de trap of hij wat zag. Wat was het spannend. En bovenaan lag een piraat te slapen. En wat had in hij zijn hand? Het toverstafje van de fee! De piraat moest het toverstafje wel teruggeven aan de fee, want alleen die kon de schatkist openen met haar toverspreuk. Daar zat een een schatkaart in. Samen gingen we opzoek naar de schat. We vonden hem, daarin zat voor iedereen een lekker schatkistje.

Vervolgens gingen we in groepjes verschillende spelletjes en opdrachten doen. Diamantenloop, parcours lopen met de 7mijls laarzen, sprookjesbos huisje bouwen, toverstafje knutselen en bloemen zoeken. Maar bij het bloemen zoeken moesten de kinderen oppassen voor de krokodil!

Daarna gingen we lopend naar de Molenbaan om hier te genieten van een welverdiend frietje. Daarna mochten ze lekker spelen en zelf een ijsje uitkiezen. Wat hadden we een heerlijke dag met prachtig weer. Zeer geslaagd!

De volgende dag nog even gekletst over het schoolreisje. De kinderen vonden bijna allemaal de piraat het leukste van de schoolreis!

Deze diashow vereist JavaScript.

>>>schooljaar 2018-2019<<<

 

juni 2019

Tijdens het kernconcept Macht & Regels hebben alle kinderen met elkaar een auto tentoonstelling gemaakt. De introductie bestond uit de Cars film en de betekenis van de begrippen: charisma, functie, visie, ambitie en status. De kinderen hebben deze begrippen in hun auto’s verwerkt en het is een fantastisch resultaat geworden!

Deze diashow vereist JavaScript.

Mei 2018

In het kader van De Week van het Openbaar Onderwijs verzorgde de Ouderraad op donderdagmiddag 21 mei een beweegmiddag voor alle kinderen van de Prinses Margrietschool op het oude voetbalveld. Een gigantische, mega stormbaan en een springkussen stonden er klaar en de kinderen hebben naar hartelust gespeeld. Wat hebben we genoten en wat is het mooi om te zien hoe de kinderen van groep 1, 2 en 3 werden geholpen door de kinderen van groep 7 en 8!

Deze diashow vereist JavaScript.

April 2019

Vrijdag 26 april heeft groep 1, 2 en 3 vogelnestjes gemaakt van natuurlijke materialen. Vanmorgen keken ze naar de live stream van het project ‘Beleef de Lente’ van een nest van de ooievaar. En wat hebben de kinderen gezien….??? Een grote verrassing voor de kinderen, want er werd een ooievaarsjong geboren!!

Deze diashow vereist JavaScript.

Hoera de Paashaas is aangekomen. Alle leerlingen hebben met elkaar paaseieren gezocht bij Dodemanskisten. Het gouden ei is gevonden door een leerling van groep 7!

Deze diashow vereist JavaScript.

Maart 2019
De maand maart stond in het teken van de schoolvoorstelling.
Een kleine wolk ontstaat in de woestijn. Het is er warm en de wolk is helemaal alleen. Hij wil op reis. De wind neemt hem mee. Eerst over Afrika, vervolgens over andere werelddelen. De wolk ontdekt dat overal verschillen zijn en er niet altijd even goed voor de aarde wordt gezorgd. Ook merkt de wolk dat hij niet altijd een wolkje blijft. Zo maakt hij kennis met mede-wolken. Samen kunnen ze regenen en sneeuwen. Zijn vriend de wind blijft niet altijd bij hem. Maar gelukkig vinden ze elkaar weer en komt de wolk uiteindelijk terug in de woestijn.
De basis van de voorstelling is een vooraf uitgewerkte verhaallijn, gebaseerd op het prentenboek ‘Kleine wolk’ van Bard Bothe. De verhaallijn wordt uitgespeeld door Kleine Wolk en Wind en verteld door de Verteller. Alle scenes in de voorstelling zijn bedacht door de leerlingen zelf. Ook is er veel samenwerking tussen de verschillende groepen. Zo maken leerlingen uit groep 7/8 een dans voor de kleuters en begeleiden hen daarbij.

Onze groep verbeeld de scene de wolkendans: De kleuters zijn verkleed als wolken. Naast de kleine wolk en de wind komt er steeds meer bewolking. De kinderen doen een dansje met elkaar. Twee kinderen uit groep 7/8 hebben de kleuters al die tijd begeleid en geholpen. Zij hebben deze dans bedacht. We dansten op de muziek van Bedrich Smetana – Die Moldau’.

Groep 3 zong en danste mee met groep 4/5/6.  Ze zongen het lied ‘In de jungle’, waarbij ze hun zelfgemaakte maskers (van de dieren uit de Big Five) showen. Ook dansen ze op de muziek van Shakira  ‘Waka waka’.

De tweede scene die onze groep verbeeld is die van de regen. De wolken moesten regenen. We hebben samen met groep 1/2/3 een regenlied ingestudeerd. Dit liedje was van Sesamstraat – schuilen. We hebben genoten van alle talenten van de kinderen en hebben samen een prachtige voorstelling neergezet.

Oktober 2018

Op maandag 10 oktober had groep 1/2/3 een uitstapje met Staatsbosbeheer. Om 12.30 werden we opgepikt om naar het bos te gaan. We hebben daar geleerd over spinnen, zelf een spin nagemaakt met onze lichamen, spinnen gezocht in het bos en bekeken in een insectenpot (dat is een potje met een vergrootglas erin), zelf een spinnenweb gemaakt met spullen uit de natuur en als afsluiting hebben we een tikspel gedaan waarbij één iemand de spin was en de rest van de groep een insect speelde. Het was een enorm leerzame en leuke middag.

Deze diashow vereist JavaScript.

 

 

September 2018

Op woensdag 19 september ging groep 1/2/3 op schoolreisje. Het thema was cowboys en indianen. De kinderen mochten dan ook verkleed naar school komen. Na een rondje door de buurt, stapten we de bus in richting camping Nieuw Formerum. Na een wandeltocht na de camping aten en dronken we eerst wat met elkaar. Daarna mochten de kinderen lekker spelen en knutselen. Er waren allemaal spellen mee die aansloten bij het thema en daarnaast mochten de kinderen ook lekker vrij spelen. Na een tijdje vertrokken we naar het Wrakkenmuseum, waar de kinderen lekker in de piratenboot mochten spelen. Als lunch kregen de kinderen lekker een patatje met een ijsje toe. Het was een heerlijke dag en alle kinderen (en de juffen!) hebben zichtbaar genoten.

Deze diashow vereist JavaScript.

 

Nieuws per mail

Vul je mailadres in om in te schrijven voor e-mail alerts

Voeg je bij 394 andere abonnees

Contact

Prinses Margrietschool
Dennenweg 4
8881CJ West Terschelling
Tel.: 0562 - 79 80 04
e-mail sturen

Calender

mei 2021

ma di wo do vr za zo
1
2
3
4
  • Doden-herdenking met de leerlingen van groep 7/8
5
  • Bevrijdingsdag
6
7
8
9
  • Einde meivakantie
10
  • Luizenpluis
  • Toetsweek
11
  • Zwemmen 3/4
12
13
  • Hemelvaarstdag alle kinderen vrij
14
  • alle kinderen vrij
15
16
17
  • Nacontrole luizenpluis
  • Toetsweek
18
  • Zwemmen 5/6
19
  • schoolvoetbal toernooi
20
21
  • Kleuterspelfeest
22
23
  • Eerste Pinksterdag
24
  • Tweede Pinksterdag alle kinderen vrij
25
  • Studiedag 7 alle kinderen vrij
26
  • Toetsweek
27
28
29
30
31