Maand archief

Nieuws

Wat doen wij in groep 3/4?

Juni 2016

Wat hebben we een plezier gehad en hard gewerkt tijdens het Afrika project. De kinderen hebben allemaal een weetje opgezocht in de bibliotheekboeken over Afrika. Deze mochten zij voorlezen tijdens het open podium aan de ouders. Ook hebben zij een prachtige dans geleerd van twee meiden uit de bovenbouw; Dansen met tante Rita. Ook dit hebben zij laten zien tijdens het open podium. Verder hebben ze prachtige prentenboeken over Afrika en een quiz gemaakt, muurtjes gebouwd met de steentjes uit de techniekkast, informatie opgezocht over wilde dieren uit Afrika en we hebben ons eigen Afrikaanse dorp gebouwd. Voor de opening van het open podium hebben we met de hele school een lied/dans geleerd; Shosholoza (dit deuntje zal nog wel een tijdje in ons hoofd blijft zitten…). Al met al; het waren heerlijke weken waarin we veel geleerd hebben over een ander continent.

April 2016

Wij zijn vorige week begonnen met de maandagmiddag te vullen met proefjes. De kinderen worden uitgedaagd om als echte professors aan het werk te gaan. De techniektorens worden hierbij ingezet en de kinderen gaan in groepjes allerlei proefjes doen. Hierbij wordt een kind uit groep 3 gekoppeld aan een groep 4 leerling.

Maart 2016

Op woensdagavond 23 maart werd voor een volle aula in het VMBO ’t Schylger Jouw door leerlingen en leerkrachten van de Prinses Margrietschool de musical ”Een feest van kleur” opgevoerd. Een prachtige musical vol kleur, die boeide tot het eind.

Het verhaal speelt zich af in een land waar alles grijs, kleurloos en saai is. De kinderen kunnen er niet meer tegen en komen in opstand. Zij klagen erover bij de koningin en mogen in groepjes op ontdekking gaan in andere landen. Zij komen terecht in diverse vreemde landen waar steeds één kleur overheerst. In het gele land schijnt de hele dag de zon, zijn de kinderen vrolijk en het is er altijd licht en warm. Het grijsgroepje is razend enthousiast, maar na een tijdje beginnen ze pijn in hun ogen te krijgen en hun vel begint te verbranden. Het is er toch niet zo leuk als ze in eerste instantie dachten. Het volgende ‘grijsgroepje’ komt aan in het land van rood. Hier zijn alle kinderen rood, is iedereen gek op iedereen en wordt iedereen voortdurend geknuffeld en gekust. Hier wil grijs wel blijven! Maar na een tijdje zijn ze al dit geknuffel beu en willen ze toch graag weer naar huis. Zo gaan andere grijsgroepjes ook op bezoek in het land van groen, waar iedereen gezond is; het land van blauw, waar de blauwe kinderen ontzettend cool en relaxed zijn; het land van roze, waar het een gezellige troep is; het land van oranje, waar het altijd feest is en de kinderen in één grote polonaise leven; het land van goud, waar alles glimt en blinkt en het land van paars, waar alles griezelig en opwindend is. Maar ieder land heeft naast de voordelen ook veel nadelen en nergens vinden de grijze kinderen wat ze hoopten te vinden. Eenmaal thuis gekomen vertellen ze hun verhalen aan de koningin en overhandigen haar de souvenirs die ze hebben meegebracht uit de verschillende landen. De koningin doet alle spullen aan en zie: daar staat een explosie van kleur! Dat ze dat niet eerder hebben gezien! Niet óf dit óf dat, maar én dit én dat! Alle kleuren door elkaar levert uiteindelijk de enige leefbare wereld op! Op verzoek van de koningin worden nu uit alle landen kinderen gehaald en de vermenging op het podium is het startsein voor het daverende slotlied.

De kinderen en leerkrachten hebben erg hun best gedaan om een spetterend optreden neer te zetten, wat leidde tot een prachtige avond waarin het publiek zichtbaar genoot. Met dank aan Gerrit van Goor voor de prachtige foto’s,  Aljo Bolderman voor het licht en geluid, de ouderraad van de Prinses Margrietschool en de schminkers.

land van oranje land van rood

Januari 2016

Na een verlengde vakantie vanwege de ijzel zijn we weer lekker aan de slag gegaan. De kinderen van groep 3 hebben hun letterdiploma gehaald.  Ze kennen nu alle  34 letters en tweeklanken. De kinderen zijn apetrots en willen nu graag ook echte dictees , net als de kinderen van groep 4 , hebben ze ons laten weten.  We werken met een weektaak voor taal/lezen. De kinderen houden zelf bij welke opdrachten ze al gemaakt hebben en ook welke keuzeopdrachten ze maken.

In groep 4 werken we met tablets sinds dit schooljaar en de kinderen weten precies hoe  ze met de apparaten moeten omgaan. Het mooie van het werken met tablets is dat de kinderen ‘ gepersonaliseerd’ leren; ze werken  naast de klassikale lesdoelen ook aan eigen doelen die passen bij hun persoonlijke ontwikkeling. De computer geeft ook direct feedback, je ziet of het antwoord goed of fout is. De motivatie stijgt hierdoor bij de kinderen.

Nieuws per mail

Vul je mailadres in om in te schrijven voor e-mail alerts

Voeg je bij 374 andere abonnees

Contact

Prinses Margrietschool
Dennenweg 4
8881CJ West Terschelling
Tel.: 0562 - 79 80 04
e-mail sturen

Kalender

oktober 2017

ma di wo do vr za zo
1
2
  • Mee-eetweek 12.00-12.15u Alle ouders
3
  • Groep 5/6 zwemmen
4
  • Start Kinderboekenweek
5
  • Plusklas
6
7
  • Zeelieden herdenking
8
9
  • Koffie ochtend in de hal. Gelegenheid vragen OR/MR
  • HVO groep 5 t/m 8
10
  • Groep 3/4 zwemmen
11
  • MR vergadering 20.00u
12
  • Plusklas
13
  • Afsluiting Kinderboekenweek
14
15
16
17
  • Groep 3/4 zwemmen
18
19
  • Plusklas
20
  • Studiedag 1, leerlingen vrij
21
  • Herfstvakantie
22
  • Herfstvakantie
23
  • Herfstvakantie
24
  • Herfstvakantie
25
  • Herfstvakantie
26
  • Herfstvakantie
27
  • Herfstvakantie
28
  • Herfstvakantie
29
  • Herfstvakantie
  • Herfstvakantie
30
  • Herfstvakantie
31
  • Herfstvakantie